Tuesday, December 29, 2015

Makassar

We winnen op het werk een opdracht van GIZ, mijn vorige werkgever. Het gaat om een desk review van 8 steden in Azië, om zowel good als bad practices in verband met inclusive local economic development te identificeren. Vanuit die analyse worden er ook institutional bottlenecks vastgesteld die de inclusieve lokale economische ontwikkeling tegenwerken. Dat kan dan gebruikt worden als input om 2 door de Duitse overheid gesponsorde organisaties die werkzaam zijn in Azië dichter bijeen te brengen.

Een desk studie, dus geen onderzoek ter plaatse - we moeten het doen met de kennis die we in IHS verzameld hebben. Voor 7 van de 8 steden is dat ook niet echt een probleem: we hebben met 2 Filippijnse collega's de kennis voor de steden in de Filippijnen; Indische collega's voor India; en verder collega's met al dan niet langdurige werkervaring in India, Bangladesh, Vietnam en Indonesië. Maar van één stad hebben we slechts weinig informatie: Makassar, in Indonesië. En zo komt het dus dat ik me in deze stad verdiep.

Informatie in het engels vinden over de stad in het algemeen is echter niet zo vanzelfsprekend, en al helemaal niet over inclusieve lokale economische ontwikkeling. Als ik al engelstalige wetenschappelijke artikels vind, zien ze er vaak zo uit:


Iets zegt me dat hier Google Translate aan te pas is gekomen...

Sommige artikels zijn echt onleesbaar; bij andere kan je tenminste een hoofdlijn eruit afleiden (of er zelf bij bedenken?). Het leidt ertoe dat ik me er meer bewust van geworden ben dat engels niet zo vanzelfsprekend is voor onze Master studenten uit Indonesië. 

Uiteindelijk verzamel ik genoeg informatie over de gedane en geplande waterfront development in Makassar, in interessante case. Ik zou het nu graag ook eens met eigen ogen zien! Maar verder dan een korte dialoog met de onderburgemeester van de stad geraak ik helaas niet. Dat was dan wel tijdens het zesde Asia Pacific Urban Forum, dat plaatsvond in Jakarta - dus ik proefde al een beetje van Indonesië. Helaas veel te kort - maar daarover meer in een volgende post...

No comments:

Post a Comment