Monday, April 27, 2015

Met de boot naar het werk

Ik woon op Zuid. Zo zeg je dat in Rotterdam - je woont IN het noorden, maar je woont OP Zuid. Vanwaar die duidelijke opdeling, vraagt u zich misschien af?



Die kronkelende lijn in het midden, die rivier die Rotterdam letterlijk in twee deelt, dat is de Nieuwe Maas. Ja, daar zit wel wat Maaswater in, maar het is toch vooral een van de Rijnmonden, deel van de Rijndelta. (Ik vond dit kaartje op Wikipedia wel verhelderend - toch als je er lang genoeg naar kijkt.)

Die Nieuwe Maas is best breed, zo ongeveer een 300 à 400 meter:

Zwemmen is dus geen optie

Mijn werk ligt aan de noordkant, dus moet ik die Nieuwe Maas op de een of andere manier over. Er zijn 3 bruggen die daarvoor in aanmerking komen. De beroemdste is de Erasmusbrug, een ontwerp van Ben van Berkel, die sinds 1996 in gebruik is. Behalve zijn iconische uitzicht is het ook de brug die de verbinding maakt met dat andere uithangbord van het moderne Rotterdam: Kop van Zuid, voormalig havengebied dat nu met megalomane vastgoedprojecten meer het noorden met het zuiden te verbinden (aka. ook het zuiden hip te laten zijn/lijken).
 
De Erasmusbrug, ook wel de "zwaan" gedoopt


De Erasmusbrug met Kop van Zuid: de reeks hoge gebouwen rechtsachter op de foto

Willemijn pakt even de Erasmusbrug vast

De tweede brug is de rode Willemsbrug, iets oostelijker. Die gaat via het Noordereiland, een klein eilandje in de Nieuwe Maas.

Zicht naar het noorden

Zicht naar het zuiden, naar het Noordereiland

De Van Brienenoordbrug, de derde brug, loopt een heel stuk oostelijker en is de brug die ik vanuit het raam van mijn kantoor zie. De brug is voor de autostrade en is als fietser heel wat ontoegankelijker, ook al omdat hij hoger moet zijn aangezien hij niet opengaat.



Maar er is dus het perfecte alternatief: een ferry die elke weekdag elk kwartier op en af vaart, op een quasi rechte lijn tussen mijn huis en mijn werk:

Onderaan mijn huis, het rechthoekje vanboven is de universiteit. De witte routes gaan via de Willemsbrug links en de Van Brienenoordbrug rechts; de rode route is het gedeelte dat ik fiets, met de blauwe onderbreking het ferry-gedeelte.

De ferry is voor voetgangers en fietsers, je neemt de fiets gewoon mee op de ferry.


Dit is de halte aan de zuidkant. De halte aan de overkant is aan het ronde gebouw op de foto dat links achter het bord uitkomt. Het gebouw dat achter de vlag zit verstopt is de universiteit.

De ferry in actie


Je kan ook binnen zitten, lekker verwarmd.

Recent was het feest: de ferry werd één jaar geleden opgezet. De hele afgelopen week was de ferry gratis.

En ook als het geen mooi weer is, kan het nog betoverend zijn

Ook op weg naar huis: deze rare gebouwtjes. Blijkt dat ze als monument bewaard werden van wat vroeger een gasfabriek was die kolen omzette in gas. Met dat er gas gevonden werd in Groningen was dat niet langer nodig en werd de fabriek overbodig.

2 comments:

  1. Onze vrienden die in Rotterdam wonen ,vinden het ook nog altijd speciaal om via het water naar de stad te gaan. Zij pakken wel meestal de watertaxi's! Doet me denken aan Sydney, daar nemen ook veel mensen de ferry om naar hun werk of de stad te gaan! Elke dag een beetje vakantiegevoel!! Als we nog eens naar Rotterdam gaan komen we je zeker bezoeken!!! x

    ReplyDelete
  2. interessante post! goed opgemorken ook van de Rijn-Maas verwisseling!

    ReplyDelete